Sursa: TheGuardian.com
Text scris de: Damian Carrington, editor de mediu
Cercetările arată că, pe un eșantion de patru țări, aproape 80% dintre decesele survenite au avut loc în cele mai poluate regiuni
Potrivit unui studiu, nivelul ridicat de poluare a aerului ar putea reprezenta unul dintre „cei mai importanți contribuitori” la decesele survenite în urma Covid-19.
Rapoartele arată că, dintre decesele survenite în 66 de regiuni administrative din Italia, Spania, Franța și Germania, 78% dintre ele au avut loc în doar cinci regiuni, și anume cele mai poluate dintre ele.
Cercetarea a examinat nivelurile de dioxid de azot, o substanță poluantă produsă în mare parte de vehiculele pe motorină, dar și de condițiile meteorologice care pot împiedica circularea aerului poluat pentru a se dispersa în afara orașelor. Multe studii au legat expunerea la NO2 de efecte grave asupra sănătății, în mod special afecțiuni pulmonare, ceea ce îi face pe oameni mult mai predispuși să moară dacă se îmbolnăvesc de Covid-19.
„Rezultatele au arătat că expunerea pe termen lung la această substanță poluantă poate fi una dintre principalele cauze ale morții cauzate de virusul Covid-19 în aceste regiuni și poate în toată lumea”, a declarat Yaron Ogen, de la Universitatea Martin Luther din Halle-Wittenberg, Germania, care a realizat cercetarea. „Dacă otrăvim mediul înconjurător, ne otrăvim corpul, iar atunci când este pus în fața unor afecțiuni respiratorii cronice, abilitatea acestuia de a se apăra este limitată.”
Analiza arată o corelație puternică, nu o legătură de cauzalitate. „Acum trebuie să analizăm în ce măsură prezența unei afecțiuni inflamatorii preexistente este legată de răspunsul sistemului imunitar la coronavirus”, a mai menționat Ogen.
Un studiu separat, publicat pe 7 aprilie, care aborda subiectul poluării cu particule fine din Statele Unite ale Americii, a descoperit că până și creșteri mici în nivelul de poluare în anii de dinainte de pandemie au putut fi asociate cu rate de mortalitate mult mai ridicate din pricina Covid-19. O altă lucrare recentă a remarcat faptul că ratele de mortalitate ridicate din Nordul Italiei sunt corelate cu cele mai ridicate niveluri de poluare a aerului.
Noul studiu, apărut în publicația Science of the Total Environment, a comparat nivelurile de NO2 din ianuarie și februarie din 66 de regiuni administrative în care s-au înregistrat decese cauzate de Covid-19 până la data de 19 martie. Ogen a mai analizat de asemenea și condițiile atmosferice pentru a putea vedea dacă poluarea nu este cumva blocată deasupra acestor regiuni.
Astfel, a descoperit că 78% dintre cele 4.443 de decese au survenit în patru regiuni din Nordul Italiei și într-o regiune din preajma orașului Madrid din Spania. Aceste cinci regiuni aveau cea mai gravă combinație de nivel de NO2 cu condiții de circulație a aerului care împiedicau dispersarea aerului poluat.
Ogen a mai punctat faptul că atât Valea Po din Italia, cât și capitala Madrid sunt regiuni înconjurate de munți, lucru care ajută la blocarea poluării, la fel ca în Hubei, provincie din China, unde a început pandemia. „Cu toate acestea, cercetarea mea este doar o pistă inițială că ar putea exista o legătură între nivelul de poluare din aer, circulația aerului și gravitatea spre care evoluează pandemia de coronavirus”, a mai spus acesta.
Profesorul universitar Jonathan Grigg, de la Universitatea Regina Maria din Londra, a declarat că studiul arată o asociere clară între rata de mortalitate în urma Covid-19 și nivelurile de dioxid de azot. „Această asociere ar putea să reflecte o legătură accidentală între expunerea la poluarea aerului și vulnerabilitatea crescută în fața infecției fatale cu Covid, însă alți factori nu pot fi eliminați în această fază. Spre exemplu, studiul nu este ajustat să ia în calcul diferențele de vârstă pe diferite arii.”
Izolarea impusă în mare parte din lume a dus la reducerea traficului rutier și, implicit, a poluării aerului. Cu toate acestea, expunerea pe termen lung la aer poluat s-ar putea să fie mult mai relevantă decât nivelurile curente de poluare.
În Marea Britanie, spre exemplu, în ultimii zece ani, nivelul de dioxid de azot s-a aflat în afara limitelor legale în majoritatea zonelor urbane. O regulă cheie de a reduce nivelurile de dioxid de azot este introducerea de zone de aer curat, unde să se instaureze anumite taxe pentru a descuraja circulația celor mai poluante vehicule prin centrele orașelor. Însă introducerea acestor zone de aer curat a fost amânată din cauza crizei de coronavirus.
Jenny Bates, ambasador împotriva poluării aerului la Friends of the Earth, a declarat: „Acest nou studiu este îngrijorător. Știm deja că dioxidul de azot este un gaz toxic care inflamează suprafața plămânilor și reduce imunitatea acestora la infecții, așa că nu este de mirare faptul că oamenii care au suferit în zone cu niveluri ridicate de dioxid de azot sunt mai vulnerabili la coronavirus.
Cu atât mai mult acum ar trebui să ținem traficul și nivelurile de poluare cât de jos posibil și să ieșim din situația aceasta groaznică cu obiectivul de a avea vehicule mai puține și mai puțin poluante pe străzi.”
Acest articol a fost tradus de Mihaela Alexandrescu. Sursa: theguardian.com – articolul original a fost publicat pe 20.04.2020.