Sursa: BBC.com
Text scris de Matt McGrath – corespondent de mediu
Nivelurile agenților poluanți ai aerului și ai gazelor cu efect de seră din anumite orașe și regiuni scad semnificativ ca urmare a impactuluil coronavirus asupra muncii și călătoriilor.
Cercetători din New York au comunicat către BBC că primelor rezultate arată că monoxidul de carbon provenit în special de la mașini a fost redus cu aproape 50% comparativ cu anul trecut.
Emisiile de dioxid de carbon, gazul care ne încălzește planeta, au scăzut de asemenea dramatic.
Dar există avertizări că aceste niveluri ar putea crește rapid după pandemie.
Cu o economie globală care se prăbușește din cauza pandemiei de coronavirus, nu este deloc surprinzător că emisia în atmosferă a unei varietăți de gaze care au legătură cu energia sau cu transportul a scăzut.
Cercetătorii spun că până în luna mai, când emisiile de CO2 sunt de obicei ridicate din cauza descompunerii frunzelor, nivelurile înregistrate ar putea fi cele mai joase de la criza financiară de acum zece ani încoace.
Chiar dacă este încă devreme, datele colectate la New York în această săptămână sugerează că recomandările de a evita călătoriile neesențiale au un impact semnificativ.
Nivelurile estimate de trafic urban au fost cu 35% mai scăzute comparativ cu anul trecut. Emisiile de monoxid de carbon produse în special de mașini și camioane au coborât până aproape de 50% pentru câteva zile în această săptămână conform cercetătorilor de la Universitatea din Columbia.
De asemenea, aceștia au descoperit că s-a produs o scădere de 5-10% a CO2 în New York și o scădere semnificativă a metanului.
„New York a avut cifre excepțional de mari pentru monoxidul de carbon în ultimul an și jumătate”, a declarat prof. Roisin Commane de la Columbia University, care a realizat munca de monitorizare a aerului din New York. „Iar acesta este cel mai curat pe care l-am văzut vreodată. Este sub jumătate din ceea ce vedem de obicei în luna martie”.
Chiar dacă aceste rezultate trebuie interpretate prudent, ele sunt similare cu impactul pe care l-a avut răspândirea virusului asupra mediului în China și în Italia.
O analiză realizată pentru websiteul de mediu Carbon Brief sugerează că s-au produs scăderi de 25% ale emisiilor și consumului de energie în China, pe o perioadă de două săptămâni. Experții estimează că acest lucru este de așteptat să ducă la o scădere generală de 1% a emisiilor de carbon ale Chinei în acest an.
Atât în China, cât și în nordul Italiei au fost înregistrate scăderi semnificative ale dioxidului de azot, lucru atribuit limitării deplasărilor cu mașinile personale și activității industriale. Acest gaz este un poluator serios al aerului dar și contribuie indirect la încălzirea planetei.
Cu zboruri aeriene care se apropie de o oprire totală și milioane de oameni care lucrează de acasă, este de așteptat cu o categorie mare de emisii din multe alte țări să urmeze aceeași pantă descendentă.
Chiar dacă oamenii care lucrează de acasă cel mai probabil vor folosi mai mult încălziriea centrală și electricitatea, sistarea mobilității și încetinirea generală a economiilor vor avea mai mult ca sigur un impact în nivelul total al emisiilor.
„Mă aștept să avem cea mai mică creștere a vârfului de CO2 raportat la luna mai pe care am avut-o în emisfera nordică din 2009, sau chiar de dinainte”
prof. Roisin Commane
Acest punct de vedere este împărtășit și de alții din domeniu, care consideră că această izolare și închidere va avea un impact asupra nivelurilor de CO2 pentru restul acestui an.
„Va depinde de cât va dura pandemia și de cât de răspândite vor fi izolarea și încetinirea economiei, în special în Statele Unite. Însă, cel mai probabil, cred că vom vedea efecte în emisiile la nivel global în acest an”
prof. Corinne Le Quere de la University of East Anglia.
„Dacă va dura încă 3 sau 4 luni, cu siguranță vom vedea anumite reduceri”.
prof. Corinne Le Quere
Ceea ce va influența major dimensiunea emisiilor de carbon și a poluării aerului este cum vor decide guvernele să stimuleze economiile lor, odată ce pandemia slăbește.
După criza financiară din 2008-2009, emisiile de carbon au crescut cu 5% ca rezultat al cheltuirii stimulentelor, care a dus la explozia utilizării de combustibili fosili.
În lunile ce urmează, guvernele au șansa de a controla acest tip de rezultate. De exemplu, ar putea să insiste ca planurile de salvare a companiilor aeriene să fie strâns legate de o reducere a emisiilor aviatice.
„Guvernele trebuie să fie acum foarte atente cum stimulează economiile lor, având grijă să nu se blocheze iar în combustibili fosili”
„Ar trebui să se concentreze pe lucrurile care funcționează imediat și care ar scădea emisiile, precum renovarea clădirilor și dotarea lor cu pompe de căldură sau încărcare electrică. Lucruri care nu sunt complicate și care pot fi făcute imediat, care așteaptă doar niște stimulente financiare”.
prof. Corinne Le Quere
Totuși, sunt voci care spun că, dacă pandemia va continua pe o perioadă lungă, orice stimulent va fi cel mai probabil folosit pentru a promova și încuraja creșterea economică, indiferent de impactul asupra mediului.
„Cred că mediul va fi ignorat sau amânat, iar în acest caz, nu am mari speranțe că stimulentele vor merge către energie curată.”
prof. Glen Peters de la Centrul Internațional al Cercetării Climei.
„Orice stimulent îi va ajuta pe cei care și-au pierdut locurile de muncă, precum cei din turism sau servicii. Cred că ce avem acum este foarte diferit de criza financiară. Singura speranță ar fi să învățăm ceva din noile practici precum lucratul de acasă și astfel să câștigăm câțiva ani chiar cu o creștere mai scăzută, dar lăsând vântul și soarele să vină din urmă, chiar dacă acestea sunt niște mici reversuri pozitive ale medaliei”.
Acest articol a fost tradus de Traian Stanciu. Sursa: BBC.com – articolul original a fost publicat pe 19.03.2020